Over ons


Wij zijn Theun en Annet van Dijk, oprichters van Stichting Jireh de Veluwe.

 

In de achterliggende jaren gingen we door een bijzonder en intens proces waarin God ons leven genadevol veranderde. Tijdens dit proces ontstond het diepe verlangen en de roeping om dienstbaar te zijn in Zijn Koninkrijk. In januari 2023 ervoer Theun dat God aan hem vroeg of hij bereid zou zijn om zijn baan bij de overheid op te zeggen, als God dit van hem zou vragen. Deze vraag hebben we samen biddend beantwoord met: Úw wil geschiede in ons leven. Na dit moment bleven we bidden om richting en God bleef tot ons spreken en bevestigen dat Hij een plan voor ons had binnen Zijn Koninkrijk. We zullen niet vergeten dat de volgende tekst uit Zijn Woord tot ons kwam, nadat we God expliciet hadden gevraagd om deuren te openen (of sluiten):

 

“Zie, Ik heb voor uw ogen een geopende deur gegeven en niemand kan die sluiten.” 
Openbaringen 3 vers 8

 

Door deze en vele bevestigingen meer, wisten we dat God ons riep om concreet in Zijn Koninkrijk te gaan dienen. Steeds weer liet God ons zien: Ik ga voorop, volg Mij, stap voor stap. Spreuken 3 vers 5-6 is steeds leidend voor ons geweest:

 

“Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet.
Ken Hem in al je wegen, dan zal Híj je paden rechtmaken.”

 

Zo zetten we de eerste voorzichtige stappen richting een bediening in Zijn Koninkrijk, in de diepe overtuiging dat God voorop gaat en in alles zal voorzien. Zo hebben we Hem leren kennen, ons leven lang. Dat is Wie Hij is: Jireh, de God die voorziet! Daarom heeft onze stichting deze Naam van God gekregen. Jireh – het Fundament van álles wat we mogen doen.

 

We worden gedreven door een verlangen dat God in ons hart heeft gelegd. Want Híj is het, die in ons werkt (Filippenzen 2 vers 13). Alleen in Hem bewegen wij, leven wij en bestaan wij (Handelingen 17 vers 28). Uit Hem en door Hem en tot Hem zijn alle dingen (Romeinen 11 vers 36). Hij is ons Fundament, onze adem, onze oorsprong, ons levensdoel. Het is ons door God gegeven verlangen om mensen thuis te laten komen bij Hem, aan Zijn Vaderhart. We verlangen ernaar om handen en voeten te geven aan wat geschreven staat in Jesaja 61:

 

“De Geest van de Heere HEERE is op Mij, omdat de HEERE Mij gezalfd heeft om een blijde boodschap te brengen aan de zachtmoedigen. Hij heeft Mij gezonden om te verbinden de gebrokenen van hart, om voor de gevangenen vrijlating uit te roepen en voor wie gebonden zaten, opening van de gevangenis; (…) en om alle treurenden te troosten.”

 

Dit is waar Jezus voor kwam, wat Jezus bracht op deze aarde. In Zijn voetsporen willen we volgen. We verlangen ernaar dat mensen hun identiteit ten volle vinden in Hem, zodat ze mogen gaan wandelen in de bestemming die God voor hun leven heeft. Want alleen vanuit een identiteit die geworteld is in Jezus, kunnen we stand houden in de geestelijke strijd die gaande is en die – in de tijd waarin we leven – heel expliciete vormen aanneemt. We verlangen naar de Veluwe als werkplaats van de Heilige Geest, juist in deze tijd. Dat Zijn wil mag geschieden, zoals in de hemel, zo ook op deze aarde. Jezus als norm, zodat Zijn Koninkrijk zichtbaar zal worden!

 

Dit is wat ons drijft in onze bediening. God voorop, wij achter Hem aan. Vanuit het hart van de Vader willen we onze bediening en de activiteiten die daaruit voortvloeien tot stand brengen.

 

Mattheüs 6 vers 33 verwoordt het kloppende hart van onze stichting:

 

“Maar zoek eerst het Koninkrijk van God en Zijn gerechtigheid, en al deze dingen zullen u erbij gegeven worden.”